Kreikan hotellivero

Marko

Aktiivi
Ylläpitäjä
Seuraavaksi:
Máleme
-98 päivän päästä
Tämän vuoden alussa Kreikkaan tuli hotellivero. Veron maksu menee paikallisen luokituksen mukaan seuraavalla taulukolla:

1-2 tähden hotelli ja huoneistohotelli: 0,50 EUR per huone ja yö.
3 tähden hotelli ja huoneistohotelli: 1,50 EUR per huone ja yö.
4 tähden hotelli ja huoneistohotelli: 3,00 EUR per huone ja yö.
5 tähden hotelli ja huoneistohotelli: 4,00 EUR per huone ja yö.

Kreikkalaisilla, kun on maine veronkierrosta niin kiinnostaisi tietää hieman palstalaisten omia kokemuksia? Itse olen vasta syksyllä menossa tämän vuoden reissulle niin omia kokemuksia ei vielä ole kertynyt.

taneli

Jäsen
Kesäkuun alussa olimme viikon Peloponnesoksen kierroksella ja kokemukset ovat vaihtelevat. Vietimme viisi yötä Nafpliossa. Siellä hotelli peri tuon veron ja kirjoitti erillisen kuitin siitä. Sensijaan viimeinen yö ennnen kotiinlähtöä vietimme Glyfadassa Ateenan esikaupungin alueella. Sieltä emme saaneet kuittia hotelliyöstä saati uudesta verosta. Tosin käteismaksulla saattoi olla osuutta asiaan :)

Marko

Aktiivi
Ylläpitäjä
Seuraavaksi:
Máleme
-98 päivän päästä
Kuittikeskustelu taitanee olla ihan oma suo ;) Itse odotankin mielenkiinnolla peritäänkö veroa ja jos peritään niin tuleeko kuitti vai ei. Kiva olisi tietää sitten maksaako ne tuon veron loppujen lopuksi eteenpäin. Iso summahan tuo ei ole missään nimessä.

taneli

Jäsen
Uskoisin, että Nafplion hotellimme tilittää veron eteen päin, mutta Glyfadan majoittumisestamme ei jää jälkeäkään. Ainakin veloittivat vain huoneen hinnan nähtyään, että maksan käteisellä luottokortin sijaan. Täyttä varmuutta ei tietenkään ole helppo saada. Tuo on oma veikkaukseni.

Ice-Cherry

Jäsen
Seuraavaksi:
Maleme, Kreeta
-98 päivän päästä
Me yleensä aina kaikki tuollaiset maksetaan käteisellä, niin jännä nähdä tuleeko kuittia vai ei. 🤔

Paketti matka, veronperinnästä tuli tieto jo etukäteen, että maksetaan heti hotelliin tullessa. Maksoin käteisellä ja sain kuitin. Jotenkin tuntuisi luontevimmalta, että kaikki maksut menisi suoraan matkatoimiston kautta ja verotkin tulisi varmasti näin paremmin maksetuksi. Onko kellään muuten tietoa, miksi tämä hotelli vero menee näin erillismaksuna paikanpäällä? Kyllähän hotellit nyt varmaan pystyvät erottelemaan ketkä tulevat omatoimimatkalaisina ja ketkä valmiilla paketilla.

Marko

Aktiivi
Ylläpitäjä
Seuraavaksi:
Máleme
-98 päivän päästä
Tuo olisikin näppärä jos hinnassa olisi suoraan vero niin ei tarvitsisi paikan päällä sitä vekslata.

Sehän siinä on tietty myös että paikallinen tähtiluokitus voi erota matkanjärjestäjän luokituksesta.

Käsittääkseni hotellilla on kyllä tieto onko minkä kautta otettu huone.

taneli

Jäsen
Eilen illalla saavuttiin tänne Lefkaksen Nidrille, siis valmismatkalle. Meiltä ei ainakaan pyydetty sisäänkirjautumisen yhteydessä veroa. Se on kuitenkin mavalmismatkan hinnasta niin pieni osuus, että uskon matjanjärjestäjän hoitavan veron. Tämä on tosin oma villi arvaus.

Ice-Cherry

Jäsen
Seuraavaksi:
Maleme, Kreeta
-98 päivän päästä
Eilen illalla saavuttiin tänne Lefkaksen Nidrille, siis valmismatkalle. Meiltä ei ainakaan pyydetty sisäänkirjautumisen yhteydessä veroa. Se on kuitenkin mavalmismatkan hinnasta niin pieni osuus, että uskon matjanjärjestäjän hoitavan veron. Tämä on tosin oma villi arvaus.
Vaikuttaakohan tuohon matkanjärjestäjä? Meillä Apollomatkojen matka ja vero täytyy hoitaa itse paikan päällä.

Mielestäni ainakin Tui ja Nazar ilmoittavat, että hotellivero maksetaan itse suoraan hotellille. Jotenkin minulla on sellainen muistikuva, että tämä verojärjestelmä paikanpäällä maksettavana olisi määritelty Kreikan päästä näin. Hotellivero käsittääkseni on kaikilla, oli sitten kyseessä paketti tai omatoimimatka, ulkomaalainen tai kreikkalainen. Hotellit ilmeisesti itse maksavat tuon veron sitten valtiolle.

Marko

Aktiivi
Ylläpitäjä
Seuraavaksi:
Máleme
-98 päivän päästä
Mielestäni ainakin Tui ja Nazar ilmoittavat, että hotellivero maksetaan itse suoraan hotellille. Jotenkin minulla on sellainen muistikuva, että tämä verojärjestelmä paikanpäällä maksettavana olisi määritelty Kreikan päästä näin. Hotellivero käsittääkseni on kaikilla, oli sitten kyseessä paketti tai omatoimimatka, ulkomaalainen tai kreikkalainen. Hotellit ilmeisesti itse maksavat tuon veron sitten valtiolle.
Itse olen myös tässä uskossa ja Apollomatkojen sivuilla lukee myös että ei sisälly matkan hintaan: https://www.apollomatkat.fi/lomavalikoima/eurooppa/kreikka/hotellivero-kreikassa

Itse niiden pitäisi maksaa se eteenpäin.

hep613

Uusi jäsen
Karpathoksella maksettiin vero sisäänkirjautumisen yhteydessä. Maksu onnistui vain käteisellä, ei saatu kuittia. Ei taida se 3,50 mennä verottajalle saakka.

Ice-Cherry

Jäsen
Seuraavaksi:
Maleme, Kreeta
-98 päivän päästä
Karpathoksella maksettiin vero sisäänkirjautumisen yhteydessä. Maksu onnistui vain käteisellä, ei saatu kuittia. Ei taida se 3,50 mennä verottajalle saakka.
Pikkasen siltä kuulostaisi, että taitaa hotellille jäädä 😓

taneli

Jäsen
Nyt Lefkakselta palattuna vähän uutta tietoa tuosta hotelliverosta. uumoilin aiemmassa viestissäni matkanjärjestäjän hoitavan veron. Meillä se oli tällä Aurinkomatkat.

Ei hoitanut matkanjärjestäjä veroa, mikä minusta voisi olla mukava yllätys. Ei minun eikä matkanjärjestäjän taloutta se kaada. Eli tuo vero perittiin uloskirjautumiosen yhteydessä. Nidrin Lefkon tapauksessa se oli 0,50 euroa/yö/huone. Viikon matkalta yhteesä siis 3,50 euroa. Kuittikin saatiin maksetusta verosta.

Ice-Cherry

Jäsen
Seuraavaksi:
Maleme, Kreeta
-98 päivän päästä
Nyt Lefkakselta palattuna vähän uutta tietoa tuosta hotelliverosta. uumoilin aiemmassa viestissäni matkanjärjestäjän hoitavan veron. Meillä se oli tällä Aurinkomatkat.

Ei hoitanut matkanjärjestäjä veroa, mikä minusta voisi olla mukava yllätys. Ei minun eikä matkanjärjestäjän taloutta se kaada. Eli tuo vero perittiin uloskirjautumiosen yhteydessä. Nidrin Lefkon tapauksessa se oli 0,50 euroa/yö/huone. Viikon matkalta yhteesä siis 3,50 euroa. Kuittikin saatiin maksetusta verosta.
Onpa mukava kuulla, että veronmaksaminen on hoitunut asiallisesti.

Marko

Aktiivi
Ylläpitäjä
Seuraavaksi:
Máleme
-98 päivän päästä
Kosilla Saint Constantine otti veron 21€ (14pv) sisäänkirjautuessa ja saatiin kuittikin. Otan kuvan jossain välissä.

elbis

Uusi jäsen
Seuraavaksi:
Kreikka 2019
Meillä oli hotellihuoneessa hotelli-infossa mainittu summa, taisi olla 3€/yö, sai maksaa milloin halusi. Me maksettiin se lähtöä edellisenä päivänä ja kuitti siitä kirjoitettiin. Oltiin Karpathoksella, hotelli Socrates. Jostain luin, että tuo summa olisi verrannollinen hotelliluokitukseen eli mitä enemmän tähtiä sitä "suurempi" hinta, mutta sitten kun viestiketjua aiheesta luki niin tuntui että myös pärstäkerroin vaikutti veloitettiinko mitään vai ei :) Ja näköjään on itselle niin tärkeä tuo kuitti että se löytyi edelleen lompakosta :D20180910_085817.jpg

Helppa

Uusi jäsen
Seuraavaksi:
Pserimos 5/2019
Me maksettiin Pserimoksella käteisellä heti mennessä ja kuitti saatiin. Mulle yllätys oli sen maksun "pienuus", eli minäkin olin ymmärryksessä, että mitä enemmän tähtiä, sitä suurempi maksu ja että hotellin oma luokitus voi poiketa esim. matkanjärjestäjän luokituksesta (tietysti parempaan päin). Mutta tuo Pserimoksen hieno hotelli, jolle olisi voinut hyvinkin suoda oikein monta tähteä, otti 50 c/pvä, eli yhteensä meiltä meni kokonaiset 7 euroa veroa :ROFLMAO:. Kaipa ne sen verottajalle tilittää, kun kuitin saa. Tai sitten ei....

Jäseniä paikalla

Yhtään jäsentä ei ole paikalla tällä hetkellä.

Tilastot

Viestiketjut
109
Jäsenet
54
Uusin jäsen
damimi721