Parasta Kreetalla

Ice-Cherry

Jäsen
Seuraavaksi:
Maleme, Kreeta
-90 päivän päästä
Itse olen käynyt Kreetalla neljä kerttaa. Kahdest Rethymnonissa, kerran Malemessa ja kerran Georgioupolissa. Kreeta on mielestäni yksi parhaista saarista Kreikassa jo ihan siitä syystä, että siellä on varmasti jokaiselle jotakin. Rethymon varsinkin oli ihana paikka, vaikka jotenkin viime reissulla se alkuun tuntui omaan makuun liian suurelta kaupungilta. Kuitenkin siellä kaksi viikkoa vietettyä ihastuin kaupunkiin. Tarjolla oli ihania ruokapaikkoja, sekä näkemistä ja tekemistä, sekä ranta oli aivan mahtava.

Malemeen en enää lähtisi toista kertaa. Vaikkakin siitä pääsi kyllä kätevästi bussilla liikkumaan lähikyliin ja Chaniaan. Georgiopolis oli taas erityinen, sillä silloin palasin kahden vuoden tauon jälkeen Kreikkaan ja se oli minun ja @Marko : n ensimmäinen yhteinen matka. Kylä oli sopivan kokoinen ja siellä näki myös paikallisten elämää. Kuitenkin kahdkesi viikoksi se olisi ehkä liian pieni.

Elafonissi on yksi lempipaikoistani tuolla saarella. Rakastan sitä rantaa ja ympäristöä. Varmasti, kun menen Kreetalle uudelleen, niin haluan käydä uudelleen tuolla. Vaikka kolmesti olen jo rannan nähnytkin.

Olen itse kiinnostunut myös runsaasti Kreikan histroriasta ja sen takiakin oikeastaan pitäisi vielä palata Kreetalle, sillä Knossoksen rauniot ovat itseltäni vielä näkemättä.

Knossos on kyllä käymisen arvoinen paikka. Itse olen kiinnostunut historiasta, puoliso ja lapset ei niinkään. Knossoksella kävimme aikana ennen lapsia ja ei otettu opaspalvelua mikä oli näin jälkikäteen ajateltuna tyhmää. Paremmin olisi ymmärtänyt toisen kertomana. Oli niin hitoksen kuuma, ettei juurikaan jaksanut kylttejä lukea... Mutta jos antiikin aikaiset rauniot kiinnostaa, niin Efesoksen rauniokaupunki Turkin Kusadasissa on paikkana vielä mielenkiintoisempi ja paremmin säilynyt kuin Knossos. Täällä kävin yksin matkanjärjestäjän retkellä ja oli huomattavasti antoisampaa kuulla asioista ja paikoista (joskin ihan täysin en oppaan puheisiin luottanut kun hän mm Neitsyt Marian talolla puhui edellisen paavi Leon vierailleen paikalla ja lahjoittaneen rukousnauhan paikalle. Noh kysehän oli tietysti paavi Benedictuksesta....

Rethymnomin ohi olemme vain ajaneet, mutta Geogiopouloksessa olemme pysähtyneet ja se vaikutti aivan ihanalta pikkupaikalta, kuten Paleohorakin. Malamen vierailusta jäi vähän sellainen kuva, että kovin olisi pieni paikka ilman matkailijoita. Se semmoinen jokin oma juttu puuttui. Tosin pikavierailulla ne ajoreititkin varmasti paljon vaikutelmiin vaikuttaa.

Elafonisi ranta on todellakin ihana.

Ice-Cherry

Jäsen
Seuraavaksi:
Maleme, Kreeta
-90 päivän päästä
Knossos on kyllä käymisen arvoinen paikka. Itse olen kiinnostunut historiasta, puoliso ja lapset ei niinkään. Knossoksella kävimme aikana ennen lapsia ja ei otettu opaspalvelua mikä oli näin jälkikäteen ajateltuna tyhmää. Paremmin olisi ymmärtänyt toisen kertomana. Oli niin hitoksen kuuma, ettei juurikaan jaksanut kylttejä lukea... Mutta jos antiikin aikaiset rauniot kiinnostaa, niin Efesoksen rauniokaupunki Turkin Kusadasissa on paikkana vielä mielenkiintoisempi ja paremmin säilynyt kuin Knossos. Täällä kävin yksin matkanjärjestäjän retkellä ja oli huomattavasti antoisampaa kuulla asioista ja paikoista (joskin ihan täysin en oppaan puheisiin luottanut kun hän mm Neitsyt Marian talolla puhui edellisen paavi Leon vierailleen paikalla ja lahjoittaneen rukousnauhan paikalle. Noh kysehän oli tietysti paavi Benedictuksesta....
Me käytiin viime vuonna Kosilla Asklepionin raunioilla ja harmitti todella paljon, kun ei ollut mitään opastusta. Kaiholla katselin TUI:n retkeläisiä, jotka kuuntelivat kuulokkeilla opastusta raunioista. Itsekään en jokaista kylttiä jaksanut jäädä syynäämään siinä helteessä ja varsinkin kuin aika moni muukin oli yhtä aikaa niitä lukemassa.